Friday, February 6, 2009

Star Student

I dotterns klass har de börjat med rättstavningsprov. De får med sig ord hem att läsa på och i slutet av varje månad har de rättstavning. För att uppmuntra alla elever att läsa på och lära sig orden får de som har alla rätt ett diplom med sig hem. Detta diplom delas ut inför hela klassen. Det amerikanska skolsystemet går mycket ut på att berömma de duktiga eleverna för att motivera de andra i rätt riktning. Tack och lov så pekar de på vår skola inte ut de eleverna som inte lyckas lika bra, men det finns skolor där de gör det. Jag hade ingen aning om att dessa diplom delades ut så troligen har dottern inte haft alla rätt förrän nu.


I dotterns klass delas det dessutom ut stjärnor och bockar varje dag. I slutet av veckan sammanställs de och om man har fem stjärnor fler än bockar får man ett pris. Det skickas hem en rapport med barnet varje vecka och om ditt barn fått bock eller inte lämnat in läxan varje dag så måste man skriva under så fröken vet att man sett det. Dottern går i tvåan. Dessutom har de matte- och läsprov ganska ofta. Men det är inget man kan läsa på till utan bara för att kontrollera att de följer läroplanen.


För äldste sonen som går i Kindergarten är det inte lika strängt. De får hjärtan när de lyssnat på fröken eller gjort något annat för att hjälpa till i klassrummet. När de fått 16 hjärtan får de ett pris. Fröken tar dock aldrig bort några hjärtan och de får inga bockar.


För alla klasser delas betyg ut 3 ggr per år. Betygskalan är 1-4 där 4 är det högsta betyget. De får massor med betyg. Det är 4 betyg i läsning, 4 i skrivning, 4 i matte osv osv. Dessutom får de betyg i hur de uppför sig i klassrummet och om de är hjälpsamma mot sina kamrater.


Jag måste dock tillägga att vad som gäller i vår skola inte gäller för alla skolor i USA. Jag bor i ett område med ett rikt skoldistrikt som har väldigt tuff läroplan. Varje skoldistrikt får bestämma själv hur deras läroplan ska se ut så det kan variera väldigt. Däremot finns det statliga prov som eleverna i vissa årskurser gör så skolorna kan jämföras.


Jag tycker kraven på eleverna här är rätt höga, men i gengäld så är lärarna fantastiskt bra på att uppmuntra och stötta barnen. Det är ganska mycket diciplin i klassrummen och man har respekt för sin lärare vilket jag tycker är bra. Men det är svårt att vänja sig att man inför barnen måste kalla lärarna Mr, Mrs eller Ms och efternamnet. Jag är otroligt nöjd med mina barns skola och deras lärare och jag tycker de gör ett fantastiskt jobb. Som svensk tycker man dock kanske att barnens lärare borde kunna motivera barnen utan stjärnor och bockar.

2 comments:

Anonymous said...

Visst är det höga krav på barnen när de är så unga. Men vad jag förstått när jag varit i skolan eller hjälpt till med läxorna är att barnen inte tycker det. De vill hela tiden veta mer och är mycket nyfikna. Därför är det bra med stjärnor och hjärtan som "morötter" till att jobba på bra. Ni har tur som bor i ett så fantastiskt skoldistrikt.
Mormor

En häxa på Vift said...

här har de betyg fyra gånger per år, vilket är rätt bra, lättare att se var styrkor och svagheter finns och vad de behöver jobba mer på.

Men visst, skolsystemet skiljer sig mycket åt från det svenska. Vet att mina främst klagade över att det inte är några raster mellan lektionerna. Fast nu då de gått här i närmare två år så har de vant sig och jag tycker som du, lärarna är fantastiskt bra på att uppmuntra eleverna och här får de inte några stjärnor heller men mycket beröm när det går bra och uppmuntran och peppning när det är motigt.