Wednesday, February 18, 2009

Tredje veckan med sjuka barn

Jag vet att jag varit slarvig med att uppdatera bloggen, men nu är minsting hemma sjuk vilket innebär att jag är hemma med sjukt barn för tredje veckan i rad. Jag är ju i och för sig alltid hemma, men oftast med friska barn. Här är otroligt många mammor (och en del pappor också för all del) hemma med barn på heltid så det finns alltid massor att hitta på och många trevliga människor att spendera sina dagar med. Samhället här är anpassat efter att en förälder är hemma (om man har råd och vill - det finns ju såklart dagis och barnflickor). Om man arbetar heltid arbetar man oftast många timmar. Deltidjobb är inte vanligt (om man inte är sjuksköterska) så det är svårt att hitta ett utmanande jobb om man inte vill arbeta heltid (eller helst ännu mer). Tack och lov för dagens teknik så man kan jobba hemifrån mycket mer. Jag har vänner som jobbar heltid, men är på kontoret deltid. Så har jag förstått att det är även i Sverige nu sedan jag läste senaste numret av mama där det var en intressant artikel om just detta. Tack till min syster som varje år ger mig en prenumeration av mama i födelsedagspresent. Det är mycket uppskattat både av mig och av mina svenska vänner här.

1 comment:

Anonymous said...

Förstår att du blir bunden men snart är våren här och allt ljusnar. Då har du glömt hur det är nu. Men jag tycker synd om dig ändå och framför allt är det synd om sjuklingen. Krama honom från mig.
Hur kul det än är att jobba tror jag att barnen mår bra av att ha en förälder hemma. Det är ju fantastiskt att det går. I Sverige är det ju knappast ekonomiskt möjligt, tyvärr.
Mormor