Tuesday, January 20, 2009

Baciller

En sak (av många) som är underlig här är inställningen till baciller. Det är helt OK att skicka ett halvsjukt barn till förskolan eller skolan. Att vänta 48 timmar efter senaste kräkningen innan man går till skolan är det absolut inte tal om. Men amerikanska mammor (och säkert pappor också) är livrädda för baciller. Om näsan rinner det minsta så är man inte välkommen på lekträff och när barnen klättrat på klätterställningen i parken smörjs deras händer genast in med "hand sanitizer". Likadant innan barnen ska äta mellanmål i skolan. Fram med "hand sainitizer" så man inte får några baciller i munnen (mellanmålet är oftast små kex som äts med fingrarna).

4 comments:

JaCal said...

Alltså dessa hand sanitizers... vad är det för fel på lite hederlig handtvätt?? I Js skola är det en del av den dagliga rutinen att alla barnen "hand saniterar" sig efter grupparbetet och innan snack... jag tycker de är jätteläskiga... jag vill ha tvål och vatten! ;-)

Anonymous said...

Fenomenet med "handsanitering" har kommit till Sverige också. Idrottsmän t.ex. har allyid en liten flaska i fickan och använder den titt som tätt överallt.

Amerikanen said...

JaCal - vad jättekul att du hittat hit. Som du förstår startade jag igår :-). TACK.

Mamma - det hade jag ingen aning om. Det är lite läskigt med all denna "handsanitering" tycker jag. Vad är det för fel med tvål och vatten?

TinTin said...

Jag _hatar_ allt jävla antibakteriellt tjafs och jag _vägrar_ att använda handsprit eller vad man nu ska översätta det med. En sak om man ska in och ut frn sjukhuset - det är mycket problem med MRSA här, men vad fasen... 5 minutersregeln gäller i mitt hus, dvs har inte katten ätit upp maten inom 5 minuter, kan du äta upp den själv...