Sunday, January 25, 2009

Svenska Skolföreningen i Seattle

Idag var det dags för Svenska Skolan. Barnen har undervisning tre söndagar per månad och då får de lära sig läsa och skriva på svenska, svenska traditioner, svensk geografi, svensk historia och såklart träffa kompisar som också pratar svenska. Det är inte alltid så lätt att få med sig dem dit, men när de väl är där så tycker de att det är jättekul. Idag fick jag vikariera en halvtimme i äldste sonens grupp och det var mycket roligt. Jag jobbade tidigare som lärare i just den gruppen (5-åringarna) så det var kul att komma in och se hur de hade det nu även om endast en av eleverna var samma som förra året (de går vidare från 5-årsgruppen när de börjar första klass).

Jag måste också passa på att skryta lite om vår skola. Vi har över 90 elever i åldrarna 3-14 år och de är indelade i fem grupper. Detta innebär att vi är en av de största skolföreningarna i USA. Flera av våra lärare har lärarutbildning från Sverige och våra assistenter är gamla elever som valt att stanna kvar. Vi har nu i januari dessutom anställt en rektor då vi behöver någon som ansvarar för skolan pedagogiska utveckling. Jag är mycket stolt över vår skola och är glad och tacksam över att vara en del av den. Förutom att barnen kan bevara sitt språk och lära sig om Sverige så är det också ett stort socialt nätverk som är otroligt värdefullt för mig.

1 comment:

Anonymous said...

Ja, du ska verkligen vara stolt över er fina skola. Jag är mycket imponrad över ert engagemang och er förmåga att hitta "rätt" saker att studera. Elever som går hos er får mycket med sig i bagaget när de ger sig ut i världen.
Mormor