Thursday, January 22, 2009

Frukostflingor

Så var det då det här med frukostflingor. Barnen äter Cheerios och vi vuxna äter Kellogs Special K. I Sverige åt vi också Special K - skillnaden är att i Sverige var de inte söta. Det är socker tillsatta i den svenska versionen av Special K också men de smakar inte sött. Här smakar de lite sött och det är mer socker tillsatt. Det är socker tillsatt i nästan alla flingor. Det finns säkert några helt utan socker men jag har inte hittat dem. Vi äter alltså de med minst socker i. En annan sak är produktplaceringen. På tv-kanalerna barnen tittar på är det massor med reklam för flingor och när man sedan går i affären är alla dessa flingor i barnens höjd. De vi köper står antingen längst upp eller längst ner... precis där barnen inte tittar. De flingor som det görs mest reklam för innehåller ofta 50% socker och flera olika färgämnen.


Så här ser det ut i en typisk mataffär. Massor med flingor och alla har supermycket socker och färgämnen. På nästan alla står det också "whole grain" vilket betyder fullkorn. Då blir de genast nyttiga trots allt socker. Lite socker är ju ingen fara, men när det tillsatta sockret närmar sig 40-50% och det dessutom är färgämnen i.... då går jag i taket.

Här har vi infört "lördagsflingor". På lördagar får barnen de skojiga flingorna. De får dock inte de med färgämnen (fast ibland har jag råkat köpa dem av misstag - nu läser jag noggrannare) utan oftast köper jag Honey Nut Cheerios som är som vanliga Cheerios men med honung och nötter. Det känns i alla fall lite nyttigare än Lucky Charms som innehåller färgade marsmallows blandade med flingorna som är täckta av socker. Ganska ofta känner jag mig som en väldigt präktig svensk när jag försöker förklara för barnen vad som är bra att äta. Dessutom kommer jag ju ihåg när jag var liten och hur lycklig man var när man fick Frost Flakes istället för vanliga Corn Flakes.

4 comments:

malin2 said...

Här är en tråkig mamma som köper vanliga cheerios och kashis....
På sommaren i stugan har vi fruitloop mondays men med loops med frukt ej färg och smaktillsatser.

TinTin said...

Jag blir helt galen på dessa salt och sockerproppade frukostflingor! Y em Kelog's Branflakes har otroligt mycke tsocker och salt. De enda Cheerio's som går att köpa här är Nestlé, vilket jag vägrar att köpa, plus att de är mycket, mycket sötare än de Post eller General Mills. Barnen får Weetabix eller Havrefras, vilket är helt ok och ibland får de litet "godisflingor" strödda ovanpå, som socker på gröten för att festa till det.
Gud, så präktig man är egentligen... ;)

mig said...

Ja, amerikanarna är verkligen galna i socker och sötningsmede!.
Vi tar med Musli från Sverige, och när den börjar ta slut blandar jag ut med hackade, K-special, russin och solrosfrön...
Men visst känner man sig som präktig svensk när man letar bland hyllorna!

Sofia said...

Här är ju en annan sak att bli helt galen på. Vi kör med vanliga flingor med så låg sockerhalt som möjligt, eller hemmagjord musli.