Saturday, January 24, 2009

Hummer

Idag har jag köpt och kokat en hummer. Maken ska göra sin berömda hummersoppa ikväll och för att göra det behöver han en hummer. I Sverige brukade jag traska (eller snarare åka bil) till affären och köpa en fryst hummer. Här verkar de inte frysa humrar för här får jag åka till affären för att köpa en levande hummer som jag sedan kokar till barnens förskräckelse. Nu var barnen på skidskola idag så de slapp se mig stoppa en levande hummer i kokande vatten.

Här finns dessutom två sorters humrar, Maine lobster (som är den vanliga hummern för oss svenskar)som finns på USAs östkust och Spiny lobster som finns här på västkusten. Humrarna som lever här ser inte ut som de "vanliga" humrarna och man äter endast stjärten, de har dessutom inga klor. Hummern jag kokade idag var en helt vanlig Maine lobster

Detta är en Maine lobster, med andra ord en helt vanlig hummer

Så här ser en Spiny lobster ut. Den har inga klor

4 comments:

Anonymous said...

Lite avundsjuk blir man. Jag har ätit just den hummersoppan och det var verkligen en fantastisk upplevelse för mina smaklökar.
Mormor

Anonymous said...

Hej Anna!
Vad trevlig ny blogg du har! Jag hoppas hummersoppan smakade! När vi var på Zanzibar åt vi något som kallades rock lobster. Undra om det är samma djur som spiny lobster?!?
Kram Helena

Anonymous said...

Hej Anna,

Jag visste inte att du hade sin egen blog, kul! Vad skoj att lasa om skilladerna mellan sverige och usa fran ett svenskt perspectivt!

MVH

Susan Moe

Amerikanen said...

Helena - ja det är samma! Konstigt djur.

Smoe - Kul att du hittade hit! Jag har precis startat den här bloggen, den är bara några dagar gammal. Välkommen hit!