Monday, January 26, 2009

Saker jag saknar från Sverige

Det här har inget att göra med barn eller föräldraskap. Men jag måste bara skriva en lista på saker jag saknar från Sverige. Det mesta är mat så om någon som ansvarar för IKEAs matvaruaffärer utomlands läser detta så snälla ta in det till era varuhus i USA.

1. Filmjölk (här finns ingen filmjölk endast kefir och natuell yoghurt vilket inte alls är samma sak)
2. Bongs Kalvfond (buljongtärning är inte alls lika bra - och finns dessutom inte i alla affärer)
3. Falukorv (jag trodde ALDRIG att jag skulle sakna falukorv, men det gör jag)
4. Falu Rågrut (här finns Siljans vanliga knäckebröd och det är i och för sig jättegott, men det är inte samma sak)
5. Nyponsoppa och nyponté
6. Ostbågar (det är klart det finns ostbågar här.... men de är inte lika goda)
7. Smaksatt creme fraiche och matlagningsgrädde (här finns bara naturell - inte lika praktiskt, men i gengäld lär man sig krydda och göra sås själv).

När vi flyttar hem igen ska jag äta fil och knäckebröd till frukost. Nyponsoppa till lunch och Korv Stroganoff till kvällsmat. Till det ska jag dricka mjölk. Mjölken här smakar sötare än i Sverige.
Bilder från Arla.se

10 comments:

Anonymous said...

Jag saknar bruna bönor och lättöl.

Anonymous said...

När ni flyttar hem står de här sakerna och väntar på er i kyl och frys.
Tills vidare får jag göra mitt bästa med att lasta resväskan med det som är möjligt.
Mormor

Virrhönan said...

jag lägger gärna till wasa sportbröd till listan
och Dumlekola

visa saker blir man förvånad att man saknar (som falukorv) annat man trode man skulle sakna saknar man inte konstigt nog

kram UlLi

Sofia said...

Mejeriprodukter i största allmänhet tycker jag att Sverige är världsbäst på! Saltlakrits såklart, ingonsylt, bra kryddor saknar jag och såklart alla goda ostar!

Kram, nu är du bokmärkt och jag kommer tillbaka ;)

malin2 said...

Blodpudding, isterband, kroppkakor, ostkaka, kalvadans....

Anonymous said...

Jag saknar ostbrickan på Operakällaren.

Anonymous said...

Vet ni att saltlakrits väger jättetungt resväskan!
Mormor

Anonymous said...

Hittade den har bloggen nar jag letade inspiration for saker att be om nu nar jag ska fa besok fran Sverige....har fatt hel stopp i hjarnan och kom inte pa NAGOT....och da har jag inte ens varit hemma pa 6 ar!

Ville bara tipsa att buttermilk smakar NASTAN som filmjolk(latt fil) men har tyvarr inte samma konsistens....men det funkar for mig i alla fall....

Det jag saknar ar riktigt (gott) grovt brod, svenska frallor och som folk namnt ovan...svenska mejeri produkter

Anonymous said...

haha.. hittade ocksa denna blogg nar jag leta reda pa saker att be om fran mina foraldrar..

Vad jag inte forstar ar att ingen har skrivit ned sill!!!

Det hogst upp min lista!!

Robert said...

Jag saknar ocksa falukorv, varmkorv, brod i allmanhet (tycker det mesta smakar surt och torrt har i Los Angeles). Annat jag saknar ar godiset och plock-te, teerna har smakar inte lika mycket som i Sverige tycker jag. Finns givetvis mer jag saknar i matvag fast inte kommer pa nu. Funderar faktiskt pa att borja baka mitt eget brod, far se hur det gar med den saken. :)